zondag 9 juni 2013

Te pas en te onpas(pel)


Het is zo’n anderhalf jaar geleden dat ik mijn eerste naailes had. De naaimachine zat bij een abonnement van Knippie en na een week of wat was mijn eerste werkje af.

Vele kledingstukken volgden waaronder overhemden voor mijn zoontjes. De simpele naaimachine werd overigens verruild voor een Pfaff Expression 2.0.

Wat was ik trots wanneer de kraag symmetrisch leek, wanneer de knoopsgaten lukten en het model dan ook nog bleek te passen. Na een overhemd of wat begon ik met passen te werken. Dat zag er keurig uit, vooral wanneer de stof het toeliet om een achterpas schuin van draad te knippen. Zoontjes werden dan echt het heertje.

Na de pas werd het tijd voor een ander extraatje, voor het eerst gemaakt uit het boek Home Made Mini Couture. En dat werd het paspelband. Biaisband met een koord erin, ook zelf te maken, maar daar mij kant-en-klaar gekocht bij de fourniturenwinkel.

Na een werkstukje tobben werd ook een voor het paspelband handig hulpstukje aangeschaft, de blinde ritsvoet. Het koord loopt er precies door en de stof trekt niet scheef.

Op de foto een voorbeeld van een overhemd met paspelband. Oplettende dames (of komen hier ook heren?) zien halverwege de normale knopenrij een drukknoop. Die is voor mannetjes die alles zelluf willen doen. Een drukknoop als referentiepunt, dicht gedrukt gegarandeerd nooit verkeerd uit komen. Handig toch?
 
Patroon: Handkerchief uit Home Made Mini Couture (beetje aangepast)

Geen opmerkingen: