zondag 1 september 2013

Tutorial: Mouw inzetten

Zoals er verschillende wegen naar Rome leiden, zo zijn er ook verschillende manieren om een mouw in te zetten. Ik leerde er een manier op naailes, lees soms andere technieken in boeken. Hieronder een tutorial van mijn favoriete manier om mouwen simpel in te zetten. Simpel, omdat ik een luie naaister ben, merkjes neem ik vaak niet over en links en rechts fladderen door elkaar. Toch gaat het met deze manier altijd goed.
Veelal gebruik ik de lockmachine, maar deze techniek werkt ook met de normale naaimachine. Dan gebruik je een rechte steek en zigzagt nadien het geheel af.

Voor deze tutorial gebruikt ik patroon Handkerchief uit het boek Homemade Moni Couture, echter zette ik daarin de (ietwat aangepaste) lange mouw van het Merry-go-round.

Allereerst bepaal je of de mouw waarmee je wilt starten, de linker of rechter is.
Op de foto is de manchet zichtbaar, deze zit achterop de arm. Deze mouw is dan ook een rechter.


De mouw wordt dubbel gevouwen, stiksel onderaan en de speld komt bovenop.
Ook op het lijfdeel wordt een spel gestoken op het hoogste punt. Dit is niet perse de schoudernaad.
Beide spelden zijn op de foto te zien.


Vervolgens wordt het lijfdeel (met het speldje erin) binnenstebuiten gekeerd.
Daar wordt de mouw ingestoken, zoals op de foto. Nu liggen de stoffen met de goede, rechte, kanten tegenelkaar.


Vervolgens wordt de mouw rondom vastgespeld zoals op de foto.


Daarna kan deze op de lockmachine vastgezet worden. Probeer daarbij zo min mogelijk stof weg te snijden.


De aangestikte mouw ziet er alsvolgt uit.


En de mouw zit er prima in!



3 opmerkingen:

Linsey De Wilde zei

Heel erg handig en eenvoudig uitgelegd! Bedankt :)

Katrien en Bart zei

bedankt voor deze tip :)

Unknown zei

Deze uitleg had ik nodig!! Na een half uur suggelen, ben ik nu mee in het verhaal!! Dank je wel!!